Als je met een caravan op reis wilt en je nu aan het oriënteren bent om te zien welke caravan de auto kan trekken, dan moet je bij het samenstellen van de combinatie auto/caravan met een aantal dingen rekening houden. In deze blog lees je precies wat je moet weten als jij komend zomer met jouw caravan vertrekt voor een heerlijke kampeervakantie in Duitsland, België, of Frankrijk.
Formaat caravan: wat mag ik trekken?
De meeste auto’s zijn niet speciaal ontworpen voor het trekken van een caravan. Toch is het heel goed mogelijk om een caravan achter je auto te bevestigen. De onderstaande factoren bepalen welk formaat caravan je auto kan trekken:
- Wettelijke eisen
- Gewicht van de trekauto
- Kracht van de motor
Wettelijke eisen
Van de wet mag je niet meer trekken dan het maximaal trekgewicht van je auto. Je kunt dat gewicht vinden op het kentekenbewijs. Bij de meeste auto’s staat het maximaal trekgewicht vermeld op het aanvullingsblad, dat je na het monteren van een trekhaak bij het Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) kan aanvragen. Vermeldt het kentekenbewijs dat de auto een caravan van 1200 kilogram mag trekken, dan mag het werkelijk gewogen gewicht nooit meer dan 1200 kilogram zijn, ook al kan het maximaal toegestane gewicht van de caravan op papier hoger zijn. Het werkelijke (gewogen) gewicht is dus van belang, in veel folders ook wel het afleveringsgewicht genoemd. Je kunt er vanuit gaan dat je al snel 200 tot 250 kilogram bagage meeneemt. Bij een maximaal trekgewicht van 1200 kilogram moet het afleveringsgewicht van de caravan dan niet meer zijn dan 950 kilogram.
Het maximaal trekgewicht wordt bepaald door autofabrikanten samen met het RDW. In de praktijk vergelijkt men ook vaak het gewicht op twee wielen van de caravan (aslast) met het kentekenregister of de autopapieren. Om met een caravan te mogen rijden moet u verder in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Voor rijbewijs BE gelden geen beperkingen, wel voor rijbewijs B.
Gewicht van de trekauto
De gewichtsverhouding tussen de auto en de caravan is belangrijk om veilig en comfortabel te kunnen rijden. De auto moet altijd zwaarder zijn dan de caravan om deze de baas te kunnen blijven. Vaak is een verhouding van 75% het uitgangspunt. Weegt de auto bijvoorbeeld 1000 kilogram, dan zou de caravan niet meer dan 750 kilogram mogen wegen om voldoende overwicht te houden. De 75% regel kun je toepassen op de lege gewichten en op de beladen gewichten van auto en caravan.
Voor campings in Groot Brittannië is de regel dat de beladen caravan niet meer mag zijn dan 85% van het leeggewicht van de auto. Bij een zeer ervaren chauffeur zou in uitzonderingsgevallen dat percentage maximaal 100% mogen bedragen. Als je auto leeg een gewicht van 1200 kilogram heeft, dan mag het maximaal gewicht van de caravan tussen de 1000 en maximaal 1200 kilogram liggen. Wil je zeker weten dat je niet teveel gewicht trekt, schaf dan een Reich Caravanweger aan.
Kracht van de motor
Wanneer je voor het eerst gaat rijden met een caravan, merk je al snel dat dit heel anders is dan het rijden in een auto alleen. Het kost bijvoorbeeld veel meer moeite om weg te rijden, om op de snelweg de 80 kilometer per uur vast te houden en om bergen op te kunnen. Je moet in de versnellingen langer doortrekken en met tegenwind of bergop eerder terugschakelen. Denk eraan dat je auto 75% meer gewicht moet verplaatsen, terwijl de lucht- en rijweerstand met 100% toeneemt.
Om van een veilige combinatie te kunnen spreken, moet je onder alle omstandigheden met een caravan mee kunnen rijden met het overige verkeer. Het is ook niet verstandig om voor lange tijd plankgas te rijden en het uiterste te vragen van uw auto, enige reserve is daarom aan te bevelen. Dit vertaalt zich gemakkelijker naar een hoog koppel dan een hoog vermogen. Verder bepaalt ook je reisdoel welke eisen je aan de auto en de motor stelt. Het is heel wat anders om naar een camping in Nederland te rijden dan naar een camping in Italië of Spanje.